Élet a tyúkudvarban

Fagyott tojás - mit tegyek?

2020. július 16. 15:00 - Donkey Hote

15942420_1335768333211142_800716755_n.jpgMinden tyúktartó szembesült már evvel a problémával. Nem elég az amúgy is kevés tojás, de ami van, az is szétfagy. De mi a teendő ennek elkerülése végett?

Elsősorban, egy megfelelő helyet kell biztosítani a tyúkoknak. Ha egy rendes, meleg helyet biztosítunk madaraink számára, szinte biztos, hogy nem akarnak máshová tojni, legfőképp a mínuszokban. Persze akad egy-két kivétel mindig...

Ha a rendes helyet biztosítottunk, szükséges egy megfelelő tojóláda is. A tojóláda a baromfi fészke. Elég melegnek, hívogatónak kell lennie ahhoz, hogy a lányok megbízzanak a helyben. Ezt elősegíti a kényelem. Minél kényelmesebb egy tojófészek, annál nagyobb valószínűséggel választják azt a tyúkok.

A tojóládát szalmával, vagy szénával béleljük. Tapasztalataim alapján, a szalmát jobban szeretik, de az ócska ruhát sem vetik meg. Személy szerint, a forgácsot nem nagyon használok, mivel elég hamar kikaparják. A fűrészpor használata nem ajánlatos, mert hamar eltetvesedik.15730747_1322171901237452_275826735_n.jpg

Persze, mint mindig, itt is akadnak kivételek. Nekem van egy kis piros tyúkom, ő semmi áron nem tojna a tojóládába. Nem, ő nem... Ő ragaszkodik a rózsaszín, törött vederjéhez. Fél életében abba tojt, talán ezért nem akar változtatni. Mondhatni, ő a legjobban tojó tyúkom.

Ha már ilyen kalandvágyó tyúkjaink vannak, nagyon jó lenne kifigyelni a tojóhelyt. Előfordulhat, hogy a tojás elvétele után új helyet kutat, így ajánlatos egy műtojást tenni a fészekbe.

Ezekre a kinti tojóhelyekre ügyelni kell. Naponta egyszer legalább, például záráskor (ha még addig nem fagytak szét...) meg kell látogatni őket, mert a fagyos téli éjszakán nagyon hamar szétfagynak a tojások.

A szétfagyott tojással mi a teendő?

Őszintén, én ki szoktam dobni. Mirelit tojást nem ettem még, de valahogy nem is kívánom. Éppenséggel, ha valami oknál fogva több fagy szét, akkor megfőzöm nekik, mert a hideg téli napokon nem nagyon jutnak egyéb fehérjeforráshoz.15782333_1322172527904056_2080786153_n.jpg

DH

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elet-a-tyukudvarban.blog.hu/api/trackback/id/tr6312106113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.01.11. 16:39:56

Nem ide tartozik, de én azt hittem abba hagytad a blog írást. Ezért nem is néztem erre egy jó ideje.

élhetetlen 2017.01.11. 22:49:02

Hát ez szép teljesítmény. Nem vagyok tojásszakértő, de hallottam már olyat, hogy a maradék fehérjét nyugodtan fagyaszd le, stb. Nem tudom, mi van a sárgájával. De ilyen zseniális ötlettel még nem találkoztam, hogy, ha nem tudod, mit kezdj vele, akkor dobd ki. Ahogy írtad: „Őszintén, én ki szoktam dobni”. Ez megért egy blog bejegyzést.

zellerlevél 2017.02.09. 19:08:40

Nekem az idén fagyott meg először pár tojás. Szalmával bélelt fészekben éjjelre kint maradtak. Másnap reggel felolvasztottam, megsütöttem rántottának. Semmi bajunk nem lett tőle.

Donkey Hote 2017.02.10. 23:59:42

@zellerlevél: Nincs is mért bajotok legyen tőle, nem lesz "beteg" a tojás. Tárolása azonban nehezebb, mert a héj szét van repedve. Mivel a családom nem nagy tojásfan, nem látom értelmét megtartani, hisz van még, ahonnan ez jött (vissza sírtuk azt az egy tojást is, nem tagadom, mikor a boltit kellett enni).
süti beállítások módosítása